Sanofi

8 ötlet a stressz kezeléséhez és oldásához

Ha nem vagy kivételesen szerencsés, alighanem megtapasztaltad már valamikor a stressz szorítását életed során. Még ha imádod is azt, amit csinálsz, az emberi életnek megvannak a maga különösen stresszterhes összetevői. Rövid távon ott vannak a tartandó határidők, különféle leküzdendő kihívások. Ha azonban a stressz hosszú távú problémává válik, rendkívül ártalmasnak bizonyulhat. 

Szerencsére léteznek módszerek, amelyeket bevetve egészségesebbé és termelékenyebbé tehető a stressz kezelése:

Kutasd fel és kerüldel a stresszorokat!

  • Vezess naplót egy-két hétig, hogy azonosítsd a leginkább stresszterhes helyzeteket és megismerd az azokra adott válaszreakcióit 

  • Ha sikerült valamilyen stresszterhes helyzetet azonosítanod, akkor a továbbiakban kerüld azt el

Alakíts ki egészséges válaszreakciókat! 

  • Igyekezz rálelni az egészséges választásra, ha a feszültség fokozódását érzékeled

  • Ismerd a korlátaidat, ne vállalkozz többre, mint amivel elbírsz

  • Ne félj nemet mondani, ha úgy érzed, hogy valamit képtelen vagy megtenni

Szabj meg határokat!

  • Tűzd ki a munka és a magánélet határait, pl. ne vigyél haza munkát, amit otthon, este kellene elvégezned 

  • Ha egy adott személy stresszel, korlátozd a vele töltött időt, vagy végleg szakítsd meg vele a kapcsolatot

  • Szánj elegendő időt minden tevékenységre, legyen az munka, családi elfoglaltság, vagy kedvtelés

Szakíts időt a regenerálódásra!​

  • Munka után „kapcsolj ki” és szánj időt saját magadra, amikor a gondolkodásod teljesen elszakadhat a munkádtól és a stresszelő dolgoktól

  • Tarts rövid szüneteket a nap során valamilyen teljesítményt növelő módszerrel. Ilyen pl. a „Promodoro”, amelynek az alkalmazásakor 25 perc munka után 5 perces szünet következik

Aludj egy keveset!

  • Alakíts ki egészséges alvási szokásokat: a nap vége felé már ne fogyassz koffeines italokat, és éjszaka ne végezz élénkítő hatású tevékenységeket (pl. számítógép használat, TV-nézés) 

  • Használj az alvási ritmusoddal összhangba hozott ébresztőóra alkalmazást, mint pl., a Sleep Cycle Alarm Clock 

Tanulj meg ellazulni!

  • Menj sétálni, vagy tölts egy kevés időt a szabadban (pl. parkban, vidéken, vízparton) 

  • Hívjd fel egy jó barátod, hogy beszélgessetek – ez elősegítheti, hogy eltereld a gondolataid egyes dolgokról, vagy akár megoldást találj a stresszelő tényezők ellen

  • Olvass könyvet, hallgass zenét, nézz meg egy vidám filmet – olykor szükséges a kikapcsolódás

  • Sajátítsd el a meditációt és a mélylégzéses gyakorlatokat, hogy eloszlasd a stresszt 

  • Tanulj meg célzottan összpontosítani egy adott tevékenységre anélkül, hogy a figyelmed elkalandozna, majd alkalmazd ezt a módszert életed minden egyéb tevékenységed során is

Kérj segítséget!

  • Fejezd ki az érzéseid, ne fojtsd őket magadba, mond ki nyíltan, ha valami, vagy valaki a terhedre van

  • Szükség esetén fogadd el a segítséget azoktól a munkatársaktól, barátoktól, és családtagjaitól, akikben megbízol. 

  • Legyél kompromisszumkész, ha tanácsot kérsz valakitől és az illető azt javasolja, hogy változtasd meg valamilyen helyzethez való hozzáállásodat.

Lásd be, hogy nem változtathatsz meg mindent!

  • Ne törődj olyan dolgokkal, amelyeket lehetetlen irányítani – legfőképpen mások magatartásával kapcsolatban.

  • Összpontosíts a dolgok jó oldalára – ha nehéz kihívás előtt állsz, tekintsd azt lehetőségnek készségeid és személyiséged fejlesztésére

MONDD EL A TÖRTÉNETEDET!

Töltsd ki az alábbi űrlapot és küldd el a Pharmaton csapatának!

Mutasd be magad:

Ennek a történetnek a benyújtásával elismerem, hogy egyetértek a Pharmaton® webhelyen adaptált és publikált változat tartalmával.
*KÖTELEZŐEN KITÖLTENDŐ MEZŐK